Stanovisko think-tanku k prioritám návratu do škol ****************************************************************************************** * Stanovisko think-tanku Univerzity Karlovy Vzdělávání21 k prioritám návratu žáků a studen ****************************************************************************************** Think-tank Univerzity Karlovy Vzdělávání21 podpořil priority pro otevírání škol navržené M školství, mládeže a tělovýchovy. Expertní skupina současně přijala doporučení pro postupné dvou etapách, a to na základně epidemické situace. Členové think-tanku se na tom shodli na proběhlo on-line formou ve středu 4. listopadu 2020. „Návrat dětí a studentů do škol musí být jedna z hlavních priorit státu a musí k němu doch bezprostředně poté, co jej umožní vývoj epidemické situace. Podporujeme proto plán ministe pro rozvolnění navrhujeme dvě etapy. Dlouhodobá forma distančního vzdělávání vede bohužel k výraznému omezení rozvoje znalostí i studentů napříč celým systémem školství, dochází k sociální izolaci dětí, zastavila se p středních a vysokých školách a je ohrožena příprava studentů na státní závěrečné zkoušky. Věřím, že situace bude příznivá a k obnovení školní docházky dojde co možná nejdříve,“ uve Univerzity Karlovy a vedoucí think-tanku UK Vzdělávání21 prof. Tomáš Zima. „Pokud epidemiologická situace neumožní návrat žáků do škol v horizontu několika týdnů, mě intenzivně zamýšlet nad alternativami, které umožní bezpečné setkávání žáků např. ve venko škol, v přírodním prostředí apod. Pobyt venku je pro děti v tomto období mimořádně důležit rodiny jej mohou v dostatečné míře svým dětem zajistit,“ doplnila prorektorka univerzity p kvalitu vzdělávací činnosti prof. Radka Wildová. *========================================================================================= * Rozdělení priorit návratu do škol dle think-tanku Vzdělávání21. Každá etapa může mít růz vývoje epidemické situace: *========================================================================================= První etapa: • 1. stupeň základních škol, případně alespoň 1., 2. a 5. ročník základních škol • speciální školy (dle § 16 odst. 9 ŠZ) • závěrečné ročníky ZŠ, SŠ a VOŠ • praktické vyučování a praktická příprava v SŠ a VOŠ • VŠ: individuální konzultace/zkoušky: laboratorní, experimentální nebo umělecká výuka a p přítomnosti nejvýše 15 osob; klinická a praktická výuka a praxe ve všech oblastech. Dále z prezenční výuky na vysokých školách u prvních a závěrečných ročníků. • Navrhnout, aby byly umožněny individuální konzultace u zvláště zranitelných skupin žáků domácím prostředí. Druhá etapa: • 2. stupně základních škol, případně 1. stupně základních škol, které nebyly zahrnuty v 1 stupně víceletých gymnázií • ostatní ročníky SŠ a VOŠ • rozšiřování skupin pro VŠ • základní umělecké a jazykové školy Každá etapa počítá s výukou ve skupinách, které budou mít omezený počet účastníků a rovněž přísná hygienická opatření. K rozvolnění by mělo dojít co nejdříve tak, jak to umožní epid Členové think-tanku nepodceňují zdravotní rizika spojená s obnovením docházky do škol, ale rostoucí negativní dopady distančních forem výuky, které mohou v dlouhodobém horizontu zás vzdělání žáků a studentů, tak jejich zdravotní stav. Mezi nejohroženější skupiny patří z tohoto pohledu žáci prvního stupně základních škol a ž speciálními vzdělávacími potřebami a rovněž studenti posledních ročníků, kteří se připravu státní závěrečné zkoušky na vysokých školách. *========================================================================================= * Think-tank Univerzity Karlovy „Vzdělávání21“ *========================================================================================= Jedna? se o odbornou platformu univerzity, jejímž cílem je systematicky zlepšovat vzděláva posilovat moderní pedagogické přístupy a metody, včetně kultivace veřejné debaty o tématec leny jsou přední odborníci z akademické oblasti i praxe, kteří se dlouhodobě věnují zlepšo školství. Členové think-tanku chtějí s pomocí dalších přizvaných spolupracovníků iniciovat a pomoci 21 změn, které pomohou českým učitelům, rodičům a žákům (studentům), tedy dohromady českém rámci think-tanku pracují tři vzájemně propojené platformy, jejichž prostřednictvím může k nové téma. To pak bude posouzeno a případně začleněno do plánu aktivit na příslušné období Think-tank na tiskové konferenci 19. října představil materiál „Vzdělávání na základních a školách v kontextu pandemie COVID-19“, který vyhodnocuje dosavadní zkušenosti s distanční osm konkrétních doporučení, jak v této oblasti dál postupovat. Na téma „Jak koronavir změn proběhl také diskuzní webinář, jehož hosté byli prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., prorekt Karlovy pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti, a Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D., ředitel inovačního institutu. Dokument, záznam webináře a další informace jsou zveřejněny na webov www.vzdelavani21.cz.