Vzdělávání21: Rizikovost školního prostředí pro šíření covidu-19 ****************************************************************************************** * Think-tank UK Vzdělávání21: Rizikovost školního prostředí pro šíření covidu-19 ****************************************************************************************** Think-tank Univerzity Karlovy Vzdělávání21 se důrazně připojuje k apelu odborné veřejnosti upozorňuje na neudržitelnost současného stavu spojeného s dlouho trvajícím distančním vzdě dopady na znalosti a dovednosti dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“) a celkové fungován včetně souvisejících psychologických, sociálních a ekonomických aspektů. Návrat žáků k pre musí provázet přísná protiepidemická opatření, musí být bezpečný a dlouhodobě udržitelný. Think-tank vítá aktivitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy týkající se přípravy návratu žáků jednotlivých druhů a typů škol k prezenčnímu vzdělávání a velmi pozitivně vní ministerstva plánovat návrat žáků na základě relevantních dat a informací a se stanovením protiepidemických opatření, jako je např. pravidelné testování učitelů a žáků účastnících výuky. S cílem přispět k odpovědnému plánování a rozhodování o postupném, bezpečném a trva k prezenčnímu vzdělávání zpracoval think-tank sekundární analýzu dostupných národních i me týkajících se rizikovosti školního prostředí pro šíření nemoci covid-19, která je založena mezinárodního i národního prostředí dostupných ke konci roku 2020. Z provedené analýzy, která reflektuje situaci před nástupem nových mutací viru SARS-CoV-2, v průměru jsou zřejmě školy z hlediska šíření nákazy virem způsobujícím nemoc covid-19 stř místem. Riziko ovšem kolísá od nízké úrovně až po úroveň vysokou, v závislosti na tom, jak jednotlivých školách prostorové dispozice a jak jsou nastavena a zejména dodržována protie opatření. Analýza je k dispozici zde [ URL "https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11899-version1- rizikovost_skolniho_prostredi_pro_sireni_covidu_19.pdf"] . Vzhledem k šíření nových, nakažlivějších mutací viru SARS-CoV-2 je zřejmé, že bez snížení onemocnění v populaci by byl plošný návrat všech skupin žáků do škol v režimu „prosinec 20 riskantní. S ohledem na dostupná data se tak postup Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy spočívající v plánování postupného návratu jednotlivých skupin žáků dle rele prioritizace jeví jako rozumný. Postupný návrat skupin žáků k prezenčnímu vzdělávání by al opatření na úrovni škol doprovázen také dalšími systémovými opatřeními, která mají potenci incidenci onemocnění v populaci snížit (např. celoplošné testování, systematická podpora p screeningu na SARS-CoV-2 ve firmách, adekvátní kompenzační bonusy apod.). V oblasti konkrétních protiepidemických opatření pro postupný návrat žáků k prezenčnímu vz tank Univerzity Karlovy Vzdělávání21 podporuje probíhající aktivity Ministerstva školství, tělovýchovy a v návaznosti na ně doporučuje: • bezodkladně realizovat program pravidelného screeningu na SARS-CoV-2 pomocí kombinace an testů – a to nejprve u učitelů a dalšího školního personálu, který je v osobním kontaktu starších žáků a postupně, v návaznosti na dostupné kapacity testování, i u žáků mladších • ověřit vhodnost různých typů samoodběrových, neinvazivních sad pro různé věkové skupiny „kloktací“ testy versus štětičky pro odběr z okraje nosu) v konkrétních podmínkách škol, zahraničních zkušenostech; • uvažovat nad alternativními možnostmi prezenční výuky, jako je např. realizace většího r vzdělávacích aktivit v exteriérech (s nástupem jara bude tato možnost reálnější), intenz využívání individuálních prezenčních konzultací pro ohrožené skupiny žáků, kteří se v da vzdělávají distančně, apod.; • při postupném návratu žáků k prezenční výuce zohlednit nejen jejich věk, ale zejména mír ohrožení v kontextu znalosti jejich socioekonomického rodinného zázemí a dalších rizikov • ověřovat efekt protiepidemických opatření ve školách, např. pomocí simulačních studií ne prostřednictvím důkladnějšího sběru relevantních dat; • obdobné kroky co nejdříve realizovat také pro vysokoškolské studenty a tím umožnit alesp praktickou a laboratorní výuku v prezenční formě. „Situaci ve školství by také zlepšilo zvýšení priority učitelů z hlediska očkování na covi prof. Tomáš Zima, rektor Univerzity Karlovy. Kontakt pro média: MgA. Martin Ayrer, vedoucí Oddělení marketingu, +420 602 135 517, martin.ayrer@ruk.cuni.cz.